EFQM modell

EFQM modell


Régi törekvés a minőségügyi rendszereket alkalmazók körében, hogy:
  • megtalálják a saját iparágukban a legjobb minőségügyi, gazdasági, hatékonysági eredményeket felmutatókat, hogy a benchmarking eszközével élve, az eredményeket elősegítő módszerek egymás közötti átadásával, adoptálásával hasonlóan jó eredményeket érjenek el, és
  • a kiemelkedően jól működő minőségügyi rendszereket elismerjék, díjazzák.
Az összehasonlításnál, elismerés odaítélésénél problémát jelentett az, hogy milyen módon lehet összehasonlítani az egyes minőségügyi rendszerek teljesítményét, megfelelőségét, ezért dolgozták ki az EFQM önértékelési modellt. A modell segítségével mérik fel, hasonlítják össze a működő minőségügyi rendszereket, használják fel például az egyes iparágakban a "legjobb szint, gyakorlat" kijelölésre, és ítélik oda a minőségügyi díjakat. A gyártói, szolgáltatói szektorban az önértékelés elvégzésére és a kiemelkedő eredmények elismerésére létrehozott díjak:
  • Malcom Baldrige Díj ( 1987 ) Amerika,
  • Európai Minőség Díj, ( 1992 ) Európa,
  • Deming Díj, ( 1957 ), Japán,
  • Nemzeti Minőségi Díj (1996) Magyarország.
Az önértékelés segít azonosítani a szervezet erős és gyenge pontjait, kijelölni a szervezeten belül a legfontosabb fejlesztési területeket, valamint meghatározni a továbbfejlődés irányát más szervezetekkel való összehasonlítás alapján.

Az EFQM modell felépítését az alábbi ábra szemlélteti:

Vezetés
10%
(100 pont)
Dolgozók irányítása
9%
(90 pont)
Folyamatok menedzselése
14%
(140 pont)
Dolgozói elégedettség
9%
(90 pont)
Üzleti eredmények
15%
(150 pont)
A szervezet politikája és stratégiája
8%
(80 pont)
Vevői elégedettség
20%
(200 pont)
Erőforrások
9%
(90 pont)
Társadalmi kihatás
6%
(60 pont)
Adottságok összesen: 500 pont Eredmények összesen: 500 pont

Az ábrán látható kilenc kritérium és a hozzájuk kapcsolódó vizsgált területek alapján végzik el az önértékelést. Minden kritériumhoz tartoznak szempontok is, melyek a felmérések összeállításához adnak segítséget.

Az önértékelési módszer segíti a szervezeteket a fejlesztési irányok megadásában és a minőségirányítási szabványokban ajánlott előírt benchmarking alkalmazásában.

Vállalkozunk az EFQM modell felmérési szabályainak kidolgozására és a felmérés teljes körű elvégzésére a helyi adottságok és a minőségfejlesztésben esetleg eddig elvégzett tevékenységek figyelembe vételével.

A modell kiépítése a következő fő lépésekben történik:
  • A Megbízó minőségügyi helyzetfelmérése, munkaprogram készítése;
  • Minőségirányítási alapfogalmak, EFQM modell, minőségügyi módszerek oktatása;
  • Szabályzat készítése az EFQM modell alkalmazására;
  • EFQM modell szerinti önértékelés elvégzése;
  • Felmérés elemzése;
  • Elemzés alapján célok és prioritások meghatározása;
  • Intézkedési terv készítése, végrehajtása;
  • Intézkedési terv végrehajtásának elemzése, szükség szerinti módosítása, véglegesítés.
A felsorolt lépéseknél kialakítandó dokumentációkat a T&T Quality Kft. felkészült szakembere készíti vagy részt vesz az elkészítésében, a Megbízó munkatársainak információi alapján, ezért a Megbízó munkatársaira lényegesen kevesebb feladat hárul a rendszer kiépítés és bevezetés miatt.

A modell kiépítésének időtartama a Megbízó szervezetének nagyságától, humán erőforrás kapacitásától függően 6-12 hónap.

További információkért keresse munkatársunkat: Katona László-t.
Telefon: 06-1/237-1330, 06-30-9708-849
E-mail: l.katona@ttq.hu

Kategóriák
Kiemelt képzések
Hírlevél

Ha az oldal felkeltette érdeklődését, kérjük, iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy rendszeresen értesülhessen a fontos aktualitásokról.

Feliratkozás